Ένα από τα πιο “ιδιοσυγκρασιακά” σχήματα που έχουν περάσει υπό την [progressive] rock ετικέτα είναι οι Magma, το γαλλικό γκρουπ που άκμασε στα ‘70s και συνέχισε / συνεχίζει έκτοτε υπό συνθήκες σχετικής αφάνειας.
Τα πάντα σ’ αυτούς είναι [τουλάχιστον] ασυνήθιστα, ξεκινώντας από τη φανταστική γλώσσα στην οποία διηγούνται τις sci fi ιστορίες τους. Το όνομα της γλώσσας : Kobaian και ο ορισμός του μουσικού τους στιλ σ’ αυτήν … “zeuhl” : rock και νεοπρωτογονισμός Carl Orf – oriented, jazz αρμονίες και οπερατικά φωνητικά, απόκοσμη προς τελετουργική ατμόσφαιρα, όλα αυτά διεπόμενα από τα εκρηκτικά ντραμς του Christian Vander. Ακόμα ένα ασυνήθιστο στοιχείο των Magma : ο ντράμερ του γκρουπ είναι ο ιδρυτής, ηγέτης, επινοητής της γλώσσας και συνθετικός εγκέφαλός του. Μέλος του March born musicians club, needless to say.
Ακούμε ένα κομμάτι από το άλμπουμ – ντεμπούτο του 1970. Για περισσότερη μουσική τους σ’ αυτό το blog, εδώ, εδώ και εδώ
One of the most “idiosyncratic” outfits to go under the [progressive] rock label is Magma, the French band that flourished in the ’70s and has continued / continues since then under relative obscurity.
Everything about them is unusual [to say the least], starting with the fictional language in which they tell their sci fi stories. The name of the language : Kobaian, and the definition of their musical style in it … “zeuhl” : rock and neo-primitivism Carl Orf – oriented, jazz harmonies and operatic vocals, eerie to ceremonial atmosphere, all governed by Christian Vander’s explosive drums. Another unusual element of Magma : the drummer of the group is its founder, leader, inventor of language and creative brain. He ’s a member of the March born musicians club, needless to say.
We hear a track from their 1970 debut album. For more of their music on this blog, here, here, and here.

Discover more from OANNES
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Unique! No wonder they have continued since the 70’s, albeit in obscurity. They must have acquired a fan base that loves the “idiosyncratic” music, and that keeps them alive. Also, they must just plain love and feed off of their creativity.