Το ρεπορτάζ του in.gr ξεκινάνει με έρευνα της MRB, σύμφωνα με αποκάλυψη της οποίας “οι επαγγελματίες του τουρισμού περιμένουν ότι η ανάκαμψη του κλάδου τους θα έρθει αργά”.
Η έρευνα παρουσιάστηκε στο χθεσινό συνέδριο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και της Marketing Greece, αφιερωμένο στην επικοινωνία του τουρισμού στη νέα μετά-Covid εποχή”. Αναλυτικότερα, το 60% των συμμετεχόντων στην έρευνα εκτιμά ότι η αγορά θα ανακάμψει πλήρως μετά το 2023, ενώ το 32% είναι πιο αισιόδοξο και βλέπει ότι κάτι τέτοιο μπορεί να συμβεί από το 2022. Επιπλέον για το 2021, το 55% των ερωτώμενων εκτιμούν ότι ο τζίρος της αγοράς θα αυξηθεί σε σύγκριση με το 2020 και θα ξεπεράσει το 50% του 2019 αλλά δεν θα προσεγγίσει αυτά τα επίπεδα ενώ το 33% πιστεύει ότι ο τζίρος του 2021 θα είναι κάτω από το 50% του 2019.
Πάνω που έχεις αρχίσει να τα παίρνεις στο κρανίο εκ του ότι οι …εκτιμήσεις των ανθρώπων του κλάδου παρουσιάζονται εν πλήρει σοβαρότητι σαν “έγκυρα νούμερα”, διαβάζεις:
“Ο πρόεδρος της MRB Γιώργος Μαύρος, παρουσιάζοντας την έρευνα, απέδωσε τα συγκεκριμένα ευρήματα περισσότερο στον φόβο παρά στην πραγματική γνώση της κατάστασης και πρότεινε την περαιτέρω μελέτη της σημερινής πραγματικότητας με τη συνδρομή ειδικών προκειμένου να βοηθηθεί ο κλάδος”.
Τότε, γιατί αναφερόμαστε κατ’ αρχήν σ’ αυτά, αναρωτιέσαι;
Η απάντηση δίνεται από την “ανατροπή στην ανατροπή” που ακολουθεί:
Τα ευρήματα του ΣΕΤΕ συνάδουν με αυτά το Διεθνούς Οργανισμού Τουρισμού του ΟΗΕ (UNWTO), σύμφωνα με τον οποίο, οι διεθνείς αφίξεις τουριστών μειώθηκαν κατά 72% τους πρώτους 10 μήνες του 2020, ωθώντας τον παγκόσμιο τουρισμό σε επίπεδα που δεν είχαν παρατηρηθεί από το 1990. Οι παγκόσμιοι προορισμοί υποδέχθηκαν 900 εκατομμύρια λιγότερους διεθνείς τουρίστες από ό, τι την ίδια περίοδο το 2019, κάτι που μεταφράζεται σε απώλεια 935 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τον τομέα. Πρόκειται για απώλειες 10 φορές μεγαλύτερες από ό,τι στην οικονομική κρίση του 2009.
Ένα μυστήριο συντελείται μπροστά στα μάτια σου : καθώς στα νούμερα του UNWTO προστίθενται, ως συνάδουσες, οι …έμφοβες εκτιμήσεις των εργαζομένων στον κλάδο, η “επιστήμη” παντρεύεται την “εμπειρική σοφία”.
Τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο ζουμερά πιο κάτω:
Ενδιαφέρον έχουν και οι απόψεις των μελών του ΣΕΤΕ για την επικοινωνιακή στρατηγική που πρέπει να ακολουθήσει η χώρα μας ως τουριστικός προορισμός. Μεταξύ άλλων θεωρούν ότι η προβολή των προορισμών υπολείπεται της προβολής της χώρας, ότι πρέπει να αποφεύγεται η εργαλειοποίηση της προβολής της χώρας και των προορισμών, ότι απαιτείται περαιτέρω προβολή και αξιοποίηση των ελληνικών προϊόντων διατροφής και γαστρονομίας. Επίσης εκτιμούν ότι η πολιτιστική κληρονομιά αποτελεί asset και πρέπει να ενταχθεί στο Interactive Experience που προσφέρει η χώρα.
Από αυτή την ελαφρώς εκπληκτική παράγραφο αντιλαμβανόμαστε ότι: ο ξενοδόχος του “x” τουριστικού προορισμού, ας πούμε, αισθάνεται την ανάγκη η προβολή του εν λόγω προορισμού να αυτονομηθεί από το “εργαλειοποιημένο” πλαίσιο της συνολικής προβολής της χώρας στο οποίο μέχρι τώρα ήταν ενταγμένος. Αντιλαμβανόμαστε επίσης ότι η πολιτιστική κληρονομιά, ως …asset πρέπει να ενταχθεί στο …Interactive Experience που προσφέρει η χώρα …σε ποιον; ίσως σε κάποιον υπεράνω αυτής, με τον τρόπο που η ίδια χρησίμευε ως “εργαλειοποιημένο πλαίσιο” για τους επιμέρους τουριστικούς προορισμούς της.
Τη δική του πινελιά μάρκετιγκ προσέθεσε τέλος, ο brand strategist Πήτερ Οικονομίδης παροτρύνοντας αυτούς που θα ασχοληθούν με την προβολή και επικοινωνία του ελληνικού τουριστικού προϊόντος να επικεντρωθούν στον τουρίστα και να προβλέψουν τι θα θέλει στο μέλλον από την Ελλάδα. «Πιστεύω ότι πρέπει να ξεκινήσουμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά. Πόσο σημαντικό είναι ένα ταξίδι στην Ελλάδα στους ταξιδιώτες σε όλο τον κόσμο. Δηλαδή όχι τι μας δίνουν αυτοί αλλά τι τους δίνουμε εμείς», ανάφερε μεταξύ άλλων. Σε ό,τι αφορά την εφετινή καμπάνια State of Mind, επεσήμανε πως αυτή, αντικατοπτρίζει τι σημαίνει η Ελλάδα για τον κόσμο.
Θα ήταν ενδιαφέρον να εξηγηθεί, έστω και απ’ τον brand strategist Πήτερ Οικονομίδη, πώς συμβιβάζεται το asset που αποτελεί η πολιτιστική κληρονομιά, με την επικέντρωση “στον τουρίστα” και το …τι θα θέλει στο μέλλον από την Ελλάδα.
Κάτω: η κεντρική ιδέα της όλης υποθέσεως, εύλογα συμπυκνωμένη στο κατωτέρω tweet του …UNWTO με τ’ όνομα. Προσέξτε την λέξη “Restart” – παραλλαγή του Reset, για να μην κουραζόμαστε από την επανάληψη…
Discover more from OANNES
Subscribe to get the latest posts sent to your email.