ΜΕΣ ΣΤΗΝ ΨΥΧΗ ΜΟΥ ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΚΕΝΟ…

Θυμάμαι το γέλιο που είχα ρίξει διαβάζοντας για την “σύνθεση” του John Cage με τίτλο 4’33”: τέσσερα λεπτά και τριαντατρία δευτερόλεπτα σιωπής, στη διάρκεια των οποίων, άπρακτοι εκτελεστές και αμήχανοι ακροατές, αφουγκράζονται δίκην μουσικής τυχαίους ήχους του περιβάλλοντος… Η πρώτη σκέψη που μου είχε έρθει ήταν : OK, κι εγώ βγάζω ένα κασετοφωνάκι και πλημμυρίζω επί 4’33” το περιβάλλον, με …μουσική του Μότσαρτ. Ποιος υπογράφει τη σύνθεση;
Ο μύθος που συνοδεύει τον John Cage μέχρι σήμερα μιλά για ένα σπουδαίο στοχαστή που, αλίμονο, δεν υπήρξε το ίδιο ενδιαφέρων ως συνθέτης. Η δική μου άποψη είναι …αιρετική : πιστεύω ότι ακόμα και το “μουσικό έργο” του Cage
* είναι πιο ενδιαφέρον από τους “στοχασμούς” που τον έκαναν διάσημο – εξέχοντα εκπρόσωπο μιας περιόδου στη διάρκεια της οποίας η καλλιτεχνική πράξη εκτοπίζεται από μανιφέστα, καταδηλώσεις και συμπαραδηλώσεις περί το …τι είναι τέχνη.
Η οποία, από αυτή την περιπέτεια, δεν έμελλε να συνέλθει ποτέ.
Κάπου εδώ
*, περνάμε από τον πρόλογο στο κύριο θέμα :

Το
“Io sono (“Είμαι” ) είναι η τελευταία δημιουργία του 67χρονου γλύπτη Salvatore Garau, που πωλήθηκε πρόσφατα σε δημοπρασία προς 18.000 δολάρια.
Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στο ότι το γλυπτό είναι …αόρατο, τουτέστιν :
ανύπαρκτο. Δεν “υπάρχει” παρά στην περί αυτού φιλολογία που αναπτύσσει ο καλλιτέχνης. Ακριβέστερα, σε μια φιλολογία περί …κενού.
«Το κενό δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα χώρο γεμάτο ενέργεια. Ακόμα και αν αδειάσουμε ένα χώρο, απομένει η ενέργεια, η οποία συμπυκνούμενη μετατρέπεται σε στοιχειώδη σωματίδια, δηλαδή …σε μας
[!]. Ο κενός χώρος που ορίζει ένα αόρατο γλυπτό είναι γεμάτος ενέργεια. Όταν αποφασίσω να το εκθέσω σε ένα δεδομένο χώρο, αυτός συγκεντρώνει ένα δυναμικό σκέψεων σε ένα ακριβές σημείο, δημιουργώντας ένα γλυπτό που, από τον τίτλο μου, παίρνει ποικίλες μορφές… Μήπως δεν διαμορφώνουμε έναν Θεό που δεν έχουμε ξαναδεί;» ολοκληρώνει τη μεστή νοήματος τοποθέτησή του ο Garau.
Το “γλυπτό” πωλήθηκε στον οίκο δημοπρασιών Art-Rite στην Ιταλία στις 18 Μαΐου. Δεδομένου του ότι δεν υπάρχει φυσική παρουσία ούτε δυνατότητα …αναπαραγωγής, ο αγοραστής έλαβε μαζί με την απόδειξη πληρωμής και ένα
πιστοποιητικό ότι …πράγματι αγόρασε το ανύπαρκτο γλυπτό του Garau. Ο καλλιτέχνης τονίζει ότι ο αγοραστής πρέπει να τοποθετήσει το “έργο σε ιδιωτικό χώρο διαστάσεων 150 x 150 cm.

* Προς άρσιν τυχόν παρανοήσεων, ο ίδιος θεωρεί τo 4’33” την σημαντικότερή του σύνθεση, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν πρόκειται για χιούμορ.
** …αντιπαρερχόμενοι για λόγους οικονομίας του κειμένου τον κομβικό, ενδιάμεσο σταθμό “Andy Warhol” – επηρεασμένο φυσικά απ’ την “φιλοσοφία” του John Cage.



6
(Visited 33 times, 1 visits today)

Leave a Reply