Στο ίδιο κλίμα, υπαγορευμένο εκ των περιστάσεων, μια γεύση από το real deal:
Η Πρώτη Συμφωνία του Johannes Brahms στην πρεμιέρα της [1876] είχε χαρακτηριστεί ως Δεκάτη του Beethoven.
Στην εποχή της καρικατούρας και του “να είσαι ο εαυτός σου” ο χαρακτηρισμός θα μπορούσε να ακουστεί υποτιμητικός.
Σε μια εποχή όπου οι άνθρωποι ήξεραν να σκέφτονται, να αισθάνονται, να διαλέγουν τις λέξεις και τις φράσεις τους, αποτελούσε υπέρτατο έπαινο.
Ακούμε το συγκλονιστικό πρώτο μέρος, με τον Claudio Abbado στη διεύθυνση της Berliner.
Keeping the mood, dictated by the gloomy circumstances, we get a glimpse of the real deal:
At its premiere [1876] Johannes Brahms’s First Symphony was described as Beethoven’s Tenth.
In the era of caricature and “be yourself”, the characterization could sound derogatory.
At a time when people knew how to think, feel, choose their words and phrases, it was a supreme praise.
We hear the mind blowing first part, with Claudio Abbado on Berliner’s podium.
Discover more from OANNES
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
I hope I understand this. The music feels heavy, not light and happy. It plods along, beautifully. It is a grand composition, and it does feel the mood of today.
For years all classic music sounded the same to me. It’s like someone saying all pop of the 50’s or 60’s sounds the same, or all electronic music sounds the same.
I hear the differences, now. I think that’s a good start.