
Ο Hector Berlioz υπήρξε ένας από τους πιο καινοτόμους [αυτό δεν σημαίνει αναγκαστικά και πιο ταλαντούχους] μουσικούς όλων των εποχών. Απόδειξη μεταξύ άλλων, αποτελεί το φινάλε της Φανταστικής Συμφωνίας του, “Songe d’une nuit du sabbat” (Dream of a witches’ Sabbath) :
Ο [αυτοβιογραφικός] ήρωας του έργου “δηλητηριασμένος με όπιο” μεταφέρεται στο όνειρό του σε μια σατανική τελετή.
Είναι δύσκολο να αναλογιστεί κανείς την εντύπωση που προκάλεσε η Φανταστική Συμφωνία του Berlioz τη στιγμή της πρεμιέρας της [Δεκέμβριος 1830]
Hector Berlioz was one of the most innovative [this does not necessarily mean most talented] musicians of all time. A testament to this, among others is the finale of his Fantastic Symphony, “Songe d’une nuit du sabbat” (Dream of a witches’ Sabbath) :
The [autobiographical] hero of the play “poisoned with opium” is transported in his dream to a satanic ceremony.
It is difficult to imagine the impression aroused by Berlioz’s Symphonie Fantastique at the time of its premiere [December 1830]

Discover more from OANNES
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Simply grand!