Ο Edgar Varese [1883-1965] ήταν το ίνδαλμα του Frank Zappa, ο καλλιτέχνης στον οποίο, κλείνοντας τα 15, είχε κάνει ένα υπεραστικό τηλεφώνημα – “δώρο γενεθλίων” από τη μητέρα του.
Οι ελάχιστες σχετικά συνθέσεις του EV που διασώζονται [άλλες έμειναν ημιτελείς, άλλες χάθηκαν, άλλες καταστράφηκαν από τον ίδιο], φανερώνουν ένα πνεύμα εντυπωσιακά έξω από εκείνο των συνθετών της εποχής του. Αν χρησιμοποιώ τον όρο “έξω” αντί για το “μπροστά”, ο λόγος είναι ότι οι ιδέες του “πατέρα της ηλεκτρονικής μουσκής” γύρω από την πρωτοκαθεδρία του ήχου, επρόκειτο να επηρεάσουν μια νεώτερη γενιά επιγόνων του, οι περισσότεροι από τους οποίους [όχι …απαραίτητα με δική του ευθύνη] δεν κατάφεραν να καθιερώσουν μια σχέση με ένα ευρύτερο ακροατήριο.
Το κατά πόσο η “πρωτοποριακή” προσέγγιση στο μουσικό φαινόμενο μπορεί να αποτελέσει κριτήριο αξιολόγησης ταλέντου, είναι θέμα συζήτησης η οποία δεν είναι της παρούσης [το αυτό και για την φετιχιστική αγαλλίαση με την οποία εκφέρεται η λέξη “πρωτοπορία” και άλλες παρεμφερείς της]. Μου αρκεί το ότι η ακρόαση κάποιων απ’ τα έργα του Edgar Varese με ευχαριστεί ιδιαίτερα. Όπως αυτών των δυο : το Tuning Up, δημιουργία του 1947 και εξαφανισμένη έκτοτε, ανακατασκευάσθηκε από τον μαθητή και φίλο του EV Chu Wen-chung τη χρονιά κυκλοφορίας του άλμπουμ του Riccardo Chailly που κρατάω στα χέρια μου. Tο Un Grand Sommeil Noir [05:02] σύνθεση του 1906, από τα έργα του EV προ μετοίκησης στην Αμερική, αποτελεί μελοποίηση ποιήματος του Βερλέν. Η αρχική του μορφή είναι για φωνή και πιάνο, το ακούμε εδώ στην ορχηστρική βερσιόν.
Edgar Varese [1883-1965] was Frank Zappa’ s idol, the artist to whom, turning 15, he had made a long-distance phone call – a “birthday present” from his mother. The relatively few surviving compositions [some remained unfinished, some were lost, others were destroyed by him], reveal a spirit strikingly outside that of the composers of his time. If I use the term “outside” instead of “forward”, the reason is that the ideas of the “father of electronic music” about the primacy of the sound, were to influence a younger generation of his descendants, most of whom [not … necessarily due to his fault] failed to establish a relationship with a wider audience.
Whether the “avant-garde” approach to the musical phenomenon can be a criterion for evaluating talent is a matter of debate not of the present [the same for the fetishistic jubilation with which the word “avant-garde” and its like are expressed].
To me the pleasure that some of Edgar Varese’s works give me is more than enough.
Like these two: Tuning Up, created in 1947 and extinct ever since, was reconstructed by EV student and friend Chu Wen-chung in the year Riccardo Chailly’s album that I hold in my hands came out. Un Grand Sommeil Noir [05:02] written in 1906, one of EV’s works before moving to America, is based on a poem by Verlaine. Its original form is for voice and piano, we hear it here in the orchestral version.
Discover more from OANNES
Subscribe to get the latest posts sent to your email.