Η παράσταση της όπερας ‘Βασιλιάς Πρίαμος’ του Sir Michael Tippett που είχα την τύχη να παρακολουθήσω στο Ηρώδειο στα middle ‘80s ήταν από τις ελάχιστες που έχουν δοθεί παγκόσμια. Άλλωστε η σπανιότητα των ζωντανών παρουσιάσεων ισχύει για το σύνολο του έργου του σημαντικού αυτού Άγγλου συνθέτη του 20ου αιώνα. Ένας λόγος είναι η δυσκολία της μουσικής, συγκριτικά μ’ εκείνην του Benjamin Britten για παράδειγμα, “ανταγωνιστή” και φίλου του. Ένας άλλος, η εξαιρετική πυκνότητα της πληροφορίας που χαρακτηρίζει τo έργο του Tippett, συμπεριλαμβανομένων “εξωμουσικών” επιρροών – λογοτεχνικών, ιστορικών και φιλοσοφικών αναφορών απ’ όλο τον κόσμο.
Ακούμε τα μέρη Adagio Molto & Tranquilo [00:00]και Presto Veloce [11:00]της εξαιρετικής Δεύτερης Συμφωνίας του.
The performance of Sir Michael Tippett’s opera ‘King Priam’ I was fortunate to attend at the Odeon of Herodes Atticus in the middle ‘80s, was one of the few been given worldwide. Besides, the rarity of live performances applies to the entire work of this important English composer of the 20th century. One of the reasons is the music’s abstrusity, in comparison with the one of Benjamin Britten, for example, a “rival” and friend of his. Another one is the extraordinary density of information that characterizes his work, including “non-musical” influences – literary, historical and philosophical references from around the globe.
We hear the parts Adagio Molto & Tranquilo [00:00] and Presto Veloce [11:00] of his brilliant Second Symphony.
Discover more from OANNES
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
I played this, and somehow got distracted into editing photos. It was fabulous background inspiration. Thank you!