Όπως με το κουαρτέτο “Tης Διαφωνίας” του Μότσαρτ [1] , ή το ragtime section στην τελευταία σονάτα του Μπετόβεν [2] , έτσι και εδώ έχουμε ένα μίνι σκάνδαλο : ένα έργο που προφανώς η κοινότητα των μουσικολόγων κάνει πως δεν άκουσε… γιατί μια εκτενής αναφορά σ’ αυτό θα ισοδυναμούσε ίσως με αναθεώρηση των περί γραμμικής [και κυρίως …νομοτελειακής] εξέλιξης της μουσικής. To cut a long story short, και επειδή ο σκοπός του blog δεν είναι “εκπαιδευτικός”, ακούμε, αποσπάσματα από το “άγνωστο” αριστούργημα του Σούμπερτ : Το ορατόριο Λάζαρος που ο μεγάλος συνθέτης άφησε ημιτελές για άγνωστους λόγους σε ηλικία 23 ετών [1820], για να μην επιστρέψει ποτέ σ’ αυτό [θα πέθαινε 8 χρόνια αργότερα]. Αποσπάσματά του, όπως δυο απ’ αυτά που ακούμε εδώ, κοιτάζουν κατευθείαν στη μουσική του 20ου αιώνα.
As with Mozart’s “Dissonance” quartet [1] , or the ragtime section on Beethoven’s Last Sonata [2] , here too we have a mini-scandal : a work that apparently the community of critics-musicologists pretends not to have heard… For an extensive reference to this would perhaps amount to a revision of the linear [and above all… deterministic] evolution of music. To cut a long story short, and because the purpose of the blog is not “educational”, we hear excerpts from Schubert’s “unknown” masterpiece : Lazarus, the oratorio that the great composer left unfinished for unknown reasons at the age of 23 [1820], never to return to it [he would die 8 years later]. Excerpts of it, like two of the ones we hear here, look directly at 20th century’s music.
00:00 Ich Hab Ihn Gesehen 05:06 Auferwecker! 07:15 Preis Dem Enwecker! 09:10 Er Kam, Mit Trost Des Himmels
Discover more from OANNES
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Sounds like he had hit uppon something back then that was resurrected only a century later.
Exactly! He himself abandoned the project – the work was left unfinished.
Most intriguing. I feel relaxed.