CECIL TAYLOR : CHANGE ‘EM BLUES (1957)

Μπορεί κανείς με ασφάλεια να εικάσει, ακούγοντας τη μουσική του Cecil Taylor, ότι δεν ήταν ακριβώς αυτό που λέμε “μουσικός του δρόμου”, αλλά κάποιος με “σοβαρή” μουσική παιδεία. Η πρώτη επιρροή του μεγάλου avant-garde, free jazz πιανίστα & συνθέτη ήταν ο Béla Bartók και στη συνέχεια ο Stockhausen.
Παρακάμπτοντας τα μεταγενέστερα, λίαν προωθημένου ύφους έργα του, μένουμε στο
Jazz Advance, άλμπουμ – ντεμπούτο του ως leader, που ηχογράφησε με τους κορυφαίους Buell Neidlinger [bass], Dennis Charles [drums] και Steve Lacy [soprano sax σε δυο κομμάτια, εκ των οποίων αυτό εδώ].

One can safely speculate, listening to
Cecil Taylor’s music, that he was not what we call a “street musician”, but someone with a “serious” musical education. First influence for the great avant-garde, free jazz pianist & composer was Béla Bartók and then Stockhausen.
Skipping his later, highly progressive works, we stick to
Jazz Advance, his debut album as a leader, recorded with top musicians Buell Neidlinger [bass], Dennis Charles [drums] and Steve Lacy [soprano sax on two tracks, including this one].

5
(Visited 30 times, 1 visits today)

Discover more from OANNES

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

2 Comments

  1. Resa March 20, 2024 at 10:34 pm

    Really reminds me of why I love jazz. Thank you!

    Reply
    1. Oannes March 20, 2024 at 10:36 pm

      He certainly was one of the greats!

      Reply

Leave a Reply