Μπορεί κανείς με ασφάλεια να εικάσει, ακούγοντας τη μουσική του Cecil Taylor, ότι δεν ήταν ακριβώς αυτό που λέμε “μουσικός του δρόμου”, αλλά κάποιος με “σοβαρή” μουσική παιδεία. Η πρώτη επιρροή του μεγάλου avant-garde, free jazz πιανίστα & συνθέτη ήταν ο Béla Bartók και στη συνέχεια ο Stockhausen.
Παρακάμπτοντας τα μεταγενέστερα, λίαν προωθημένου ύφους έργα του, μένουμε στο Jazz Advance, άλμπουμ – ντεμπούτο του ως leader, που ηχογράφησε με τους κορυφαίους Buell Neidlinger [bass], Dennis Charles [drums] και Steve Lacy [soprano sax σε δυο κομμάτια, εκ των οποίων αυτό εδώ].
One can safely speculate, listening to Cecil Taylor’s music, that he was not what we call a “street musician”, but someone with a “serious” musical education. First influence for the great avant-garde, free jazz pianist & composer was Béla Bartók and then Stockhausen.
Skipping his later, highly progressive works, we stick to Jazz Advance, his debut album as a leader, recorded with top musicians Buell Neidlinger [bass], Dennis Charles [drums] and Steve Lacy [soprano sax on two tracks, including this one].
Discover more from OANNES
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Really reminds me of why I love jazz. Thank you!
He certainly was one of the greats!