Μια από τις σπάνιες περιπτώσεις που αναφερόμαστε σε μουσικούς – ερμηνευτές αντί για συνθέτες, είναι αυτή της Martha Argerigh, μεγαλύτερης εν ζωή βιρτουόζου του πιάνου. Η Argerich ξεκίνησε να παίζει σε ηλικία τριών ετών, στα πέντε ξεκίνησε μαθήματα με τον διάσημο δάσκαλο Vincenzo Scaramuzza, και στα οκτώ έδωσε το πρώτο της κονσέρτο. Έχει προσφέρει ιστορικές ερμηνείες, σε κλασικό και ρομαντικό ιδίως ρεπερτόριο. Από μια εποχή και μετά δίνει όλο και λιγότερα σόλο ρεσιτάλ, προτιμώντας τα κονσέρτα και την μουσική δωματίου.
Ένα από τα πλέον συμπαθή χαρακτηριστικά της Argerich είναι η αντιπάθειά της για τον Τύπο, με αποτέλεσμα μια σχετικά περιορισμένη παρουσία στα φώτα της επικαιρότητας. Ένα άλλο, είναι το ενδιαφέρον της για τους νέους καλλιτέχνες, πολλούς απ’ τους οποίους (Pogorelich, Montero, Vallina, Tiempo, κ.ά.) έχει αναδείξει η ίδια…
One of the rare cases in which we refer to musicians – performers instead of composers, is that of Martha Argerigh, greatest living piano virtuoso. Argerich began performing at the age of three, at five she began classes with the famous teacher Vincenzo Scaramuzza, and at eight she gave her first concert. She’s offered historical interpretations, particularly in classic and romantic repertoire. From a time on, she gives fewer and fewer solo recitals, preferring concerts and chamber music.
One of Argerich’s most likeable features is her dislike for the press, resulting in a relatively limited presence on the news. Another feature is her interest in young artists, many of whom (Pogorelich, Montero, Vallina, Tiempo, etc.) she ‘s highlighted herself…
On the podcast:
0:00 CHOPIN: GRANDE POLOGNAISE BRILLANTE In E Flat
4:57 SCHUMANN: VIOLIN SONATA No 1, in A minor, op 105 1. Mit Leidenschaftlichem Ausdruck Gidon Kremer – violin
12:24 BRAHMS: RHAPSODY In G Minor Op. 79 no 2
18:58 BEETHOVEN: PIANO TRIO In D, Op. 70 No 1, “GEISTERTIO”. 2. Largo Assai Ed Espressivo Misha Maisky – cello, Julian Rachlin – violin
30:18 PROKOFIEV: TOCATTA Op. 11
34:24 RACHMANINOFF: PIANO CONCERTO No 3 in D moll, Op. 30 2. Intermezzo Adagio Berlin Radio Symphony Orchestra, Riccardo Chaily
Discover more from OANNES
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Wonderful stuff – she’s a superb pianist. I’ve adored her for decades. I’m slightly confused by the last recording. Did it really end on an imperfect cadence or did you chop off the recording slightly before the final chord?! Or is it just my computer cutting off early?
That’s how the part ends. The anticipated final chord is the first chord of the next part (Finale). I thought it was funny for the podcast to end like this, I’m not so sure about that now! 🙂😇
Ahhh I see, yes I didn’t think about the possibility of a segue to another movement!