ROLL OVER BEETHOVEN


Ο Γάλλος συνθέτης και κριτικός Antoine Elwart θα διηγηθεί όλος περηφάνια στη La Presse πως, όταν επισκέφτηκε το σπίτι του Beethoven, αφέθηκε σε κάθε είδος μικροκλοπής: “με τη βοήθεια ενός μικρού σουγιά έκοψα ένα κομμάτι από την ξύλινη κουπαστή της σκάλας, ένα άλλο κομμάτι από το κλειδοκύμβαλο στο οποίο μελετούσε ο Beethoven, μια χορδή του ιδίου οργάνου, μια σχίζα από το δρύινο εκκλησιαστικό του όργανο και τέλος, ένα διόλου ευκαταφρόνητο μέρος του πλαισίου από το παράθυρο του δωματίου μελέτης του”………
………Δεν υπάρχει σχεδόν κανένας έμπορος που να μην θέλει να εκμεταλλευτεί προς όφελός του το όνομα Beethoven. Έτσι έχουμε πούρα Beethoven, παντελόνια Beethoven, ριγωτά σαν πεντάγραμμα, με μικρές και μεγάλες παύσεις και όλα τα σύμβολα της μουσικής”………
………Αυτή η εμπορική εκμετάλλευση του αναμνηστικού, που είναι καινούργια για την εποχή, κατηγορείται από πολλούς, εκ των οποίων ο κριτικός Leon Kreutzer που, βλέποντας “γραβάτες Beethoven” στο λαιμό Άγγλων επισκεπτών, θα φωνάξει: “Ιεροσυλία! είναι λυπηρό αλλά το λιανικό εμπόριο της Βόννης έδειξε μεγάλη ασέβεια στη μνήμη του επιφανούς δημιουργού…”
Τα παραπάνω αποσπάσματα, απ’ το βιβλίο του Esteban Buch “Beethoven, Η Ενάτη Συμφωνία” [εκδόσεις Χρήστος Δαρδάνος], αφορούν τους εορτασμούς της μνήμης του Ludwig Van στην γενέτειρά του Βόννη, το …1845. Ο Beethoven ήταν σίγουρα ο “άνθρωπος της Νέας Εποχής”, με περισσότερους τρόπους από όσους φανταζόμαστε …ή φαντάστηκε ποτέ ο ίδιος.
174 χρόνια μετά, ο πλειστηριασμός της τούφας από τα μαλλιά του με αρχική τιμή 19.000 δολ. στον Οίκο Σόθμπις, αποτελεί απλώς μια ακόμα ευκαιρία για αγοραίο χιούμορ από τα blobs του infotainment…
Στο link, ο “Χορός των Δερβίσιδων”, από τη σκηνική του μουσική  για το θεατρικό έργο “Τα Ερείπια των Αθηνών” “Die Ruinen von Athen” του August von Kotzebue. Ο Bernard Klee διευθύνει τη Φιλαρμονική του Βερολίνου.

1
(Visited 101 times, 1 visits today)

Leave a Reply