
Ακούμε μια από τις σημαντικότερες ερμηνεύτριες έργων του Mozart, την Clara Haskil στο συγκλονιστικό πρώτο μέρος του Κονσέρτου Νο 24, ενός από τα δυο μινόρε κονσέρτα για πιάνο που έγραψε ο συνθέτης. Ίσως τυχαία, ίσως και όχι, είναι τα καλύτερά του. Πρόκειται για ένα από τα σκοτεινότερα έργα που έχω ακούσει, από εκείνα που δικαιολογούν πλήρως την άποψη του μουσικολόγου Άλφρεντ Άινσταϊν περί “δαιμονικού στοιχείου” στη μουσική του Βόλφγκανγκ Αμαντέους. Η καντέντσα [το σόλο πιάνο μέρος] είναι της Haskil. Ο Igor Markevitch διευθύνει την Orchestre Des Concerts Lamoreux.
We hear one of Mozart’s major performers, Clara Haskil on the stunning first part of the No. 24 concert, one of the two minor piano concerts written by the composer. Maybe by accident, maybe not, they ‘re his best. This is one of the darkest pieces I’ ve heard, one of these that fully justify musicologist Alfred Einstein’s view on the demonic element of Wolfgang Amadeus’ music. The cadenza [the piano solo part] is Haskil’s. Orchestre Des Concerts Lamoreux is directed by Igor Markevitch.

Demonic…yes. The energy is relentless. It is made more so by the little bits of fairy parts… here and there.